JYLLINGE TANGBJERG - FOR ET FAIR DIGE

Nyheder

Juli 2024

Vores advokat har i starten af Juli rettet henvendelse til Ombudsmanden om, at aftvinge Roskilde Kommune svar på de spørgsmål, som vi tidligere har stillet dem, og så håber vi på svar i løbet af de næste måneder.

Kopi af henvendelse til Ombudsmanden er sendt ud til alle medlemmer på mail.


23/4 2024
Vi har idag afholdt bestyrelsesmøde, hvor vi har planlagt årets generalforsamling.
Vi har ligeledes haft lejlighed til at tale med og aftale møde med vores advokat ifht. kommunens plan for opkrævning af anlægsbidraget.
Vi afventer fortsat at sagen færdigbehandles politisk i hhv. Roskilde og Egedal Kommune (vi kan ikke agere på noget der ikke er endeligt besluttet).  

Med hensyn til opkrævningen af anlægsbidraget, følger vi fortsat vores advokats anbefaling, nemlig at betale drifts- og anlægsbidraget når opkrævningen modtages (forventelig september 2024).


24/1 2024

Vi har den 21. december 2023 modtaget afvisning af vores klage fra Miljø- og Fødevareklagenævnet. 
Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle klagen. Denne afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Bestyrelsen er i samråd med vores advokat om næste tiltag.

Vi vil snares informere vores medlemmer yderligere via mail.


5/12 2023

Spændende vismandsrapport fra De Økonomiske Råd om klimatilpasninger i kystzoner  - Økonomi og Miljø 2023 | DØRS (dors.dk)
Læs bla. rapportens konklusioner, side 8 øverst vedr. "
Bidragsfordeling bør følge nytteprincippet" og vedr. "Udspil til klimatilpasningsplan".


5/10 2023

Foreningen modtager skrivelse fra Nævnenes Hus om at sagsbehandlingstiden på vores klage bliver forlænget og forventes færdigbehandlet ultimo december 2023 - læs skrivelsen her


12/09/2023

VI har idag afholdt første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
Der er endnu ingen opdatering vedr. klager, så vi må væbne os med tålmodighed.
Vi har brugt mødet på at følge op på og igangsætte vedtagne forslag fra generalforsamlingen samt igangsætte aktiviteter til at hverve nye medlemmer og skabe lidt opmærksomhed om foreningens arbejde.


13/06/2023

Vi inviterer medlemmer til den årlige generalforsamling den 13. juni 2023 Kl. 19.00 til ca. 22.00 på Gulddysse Kulturgård, Gulddyssevej 70, 4000 Roskilde. 

Den officielle indkaldelse udsendes snarest, men sæt allerede kryds i kalenderen nu. Vi sørger for øl og vand.


30/05/2023

OBS OBS - Sidste frist for forslag til generalforsamlingen. Send dit forslag til info@foretfairdige.dk


9/05/2023

Vi har idag afholdt bestyrelsesmøde. Der er ikke nyheder vedr. klagen, men vi skal nok holde jer opdateret.


Vi søger altid nye medlemmer. Kender du nogen som du mener kan have gavn af vores arbejde , så henvis dem gerne til hjemmesiden eller til info@foretfairdige.dk 🙂


Vi ønsker jer alle et dejligt forår og god påske.


28/03/2023

Vi har idag afholdt bestyrelsesmøde. Der er ikke nyheder vedr. klagen, men vi skal nok holde jer opdateret.


Vi forventer at omdele hverve-foldere i nærmeste fremtid. Kender du nogen der er tilflyttet, så henvis dem gerne til hjemmesiden eller til info@foretfairdige.dk 🙂


Vi ønsker jer alle et dejligt forår og god påske.



01/02/2023

Nu er det sket!! –Vi har arbejdet på det i 2 år og endelig har foreningen, via vores advokat, indklaget den nye bidragsfordeling, som alle modtog i E-boks 5. januar.


Det er en helt surrealistisk fornemmelse, at dét vi har arbejdet så hårdt på i mere end 2 år, nu endelig munder ud i noget helt konkret.


Hvis du er interesseret i at læse klagen i sin fulde tekst, er du meget velkommen til at melde dig ind i foreningen, så vi kan løfte i samlet flok.


Klik her for at læse første del af klagen.

Meld dig ind i foreningen og få nyhedsbrevet med den fulde klage tilsendt


24/01/2023
Godt nytår til alle vores medlemmer.

Vi holder idag årets første bestyrelsesmøde, hvor vi samler op på hændelser og henvendelser siden vores generalforsamling i juni 2022 og den ekstraordinære generalforsamling i august.

Vi planlægger snarlig udsendelse af et nyhedsbrev som du vil modtage via din tilmeldte e-mail adresse.

Tak for jeres fortsatte støtte til foreningen og vores alles fælles mål om at nedbringe egenbetalingen til dige/sluse.



13/06/2022

Kære medlem. Som du kan se under "Kontakt" så har vi re-organiseret bestyrelse, da Nasida Jensen desværre er trådt ud af bestyrelsen. Nasida er fraflyttet da hun har solgt sin ejendom. Tusind tak til Nasida for støtten og arbejdet i foreningen.


Ligelede er Anne Jensen fraflyttet området og fratræder dermed hvervet som sekrætær i foreningen.
Bestyrelsen takker Anne Jensen for samarbejdet og hendes utrættelige kamp. Vi ønsker Anne al mulig held og lykke fremover.



03/06/2022

GENERALFORSAMLING 2022 !!!
Der afholdes ordinær generalforsamling tirsdag den 28. juni 2022
Der er bestilt lokale på Gulddyssegård Kulturgård, Gulddyssevej 70.

Der sendes indkaldelser ud til medlemmer/støttemedlemmer i disse dage. Det sker på mail, hvis foreningen ikke har din mail vil du få indkaldelsen i postkassen.


19/05/2022

Vi har i bestyrelsen idag afholdt møde med vores advokat. Mødet sker i forlængelse af Roskilde Kommunes brev "Orientering om opkrævning af drifts- og anlægsbidrag ifm. kystbeskyttelse". Vi har sammen med advokaten lagt en handlingsplan som vi vil informere vores medlemmer om i en seperat mail.


Vi indkalder snart til informationsmøde med advokaten, for medlemmer. Forventelig medio august 2022.


17/-05/2021


GENERALFORSAMLING...................................-nu ser det endelig ud til at det lykkes at få afholdt generalforsamlingen. Der er bestilt lokale på Gulddyssegård Kulturgård d. 15 juni 2021 kl 19.00 til 22.00. Der sendes indkaldelser ud til medlemmer/støttemedlemmer i disse dage. Det sker på mail, hvis foreningen ikke har din mail vil du få indkaldelsen i postkassen. Generalforsamlingen afholdes under de på tidspunktet gældende coronaregler for forsamlinger.


23/03/2021


Vi har afholdt møde med advokaten og han er nu igang med at skrive til Roskilde Kommune. Han beder om aktindsigt i følgende sagsakter:

Seneste beskrivelse af projektet.

Beregning ang. bidragsfordeling.

Korrespondance med lodsejerne ang. bidragsfordeling.

Evt. korrespondance med andre ang. bidragsfordeling.

Advokaten har modtaget kvittering fra Roskilde kommune for modtagelsen.

Der er i mellemtiden kommet en tilbagekaldelse af de nye vedtægter i Digelauget (du kan se den i din e-boks) da de ikke er blevet behandlet politisk i Egedal Kommune.


Mht. Generalforsamlingen må vi se i øjnene at datoen d. 8/4/2021 ikke bliver aktuel. Vi arbejder selvfølgelig videre med generalforsamlingen. Hvis der er nogen der har et lokale

der er stort nok til ca 100 pers, kunne det måske være en mulighed, så snart vi må forsamles igen. Send os en mail på info@foretfairdige.dk

Corona

08/03/2021


Det har ikke været muligt at finde lokalitet til afholdelse af generalforsamling, vi må afvente at samfundet åbnet igen.  Det beklager vi (langt de fleste foreninger står i samme situation, så der bliver rift om lokalerne) men  har du en god idé eller kender et sted hvor vi kan være så snart det bliver muligt, hører vi gerne fra dig, skriv til os på info@foretfairdige.dk


Vi forventer at advokaten tager kontakt til Roskilde Kommune inden længe.


10/02/2021


Bestyrelsen forsøger pt., at finde lokaler til den første generalforsamling i foreningens historie, vi håber den kan afholdes d. 8/4/2021.

Vi er nok efterhånden alle klar over, at corona vil kunne forhindre en større forsamling mennesker i at mødes, men det må vi se om vi kan løse.

Vi kan løfte sløret for at der bl.a. vil være valg af nye bestyrelsesmedlemmer. Skulle det have din interesse, så send en mail til info@foretfairdige.dk.  Der vil også være forslag om rettelser i vores vedtægter..........SÅ MØD OP. Har du selv forslag som skal med på dagsordenen sendes de til info@foretfairdige.dk

Der vil komme nærmere om generalforsamlingen. Indkaldelse, dagsorden, tid og sted. 


Mht. høringsskrivelsen omkring digelauget, udtaler advokaten, at han ikke ser noget, vi skal være urolige for. Han siger samtidig, at han har de oplysninger han skal bruge, for den videre behandlling af sagen.

Vi skal nok se i øjnene, at en stor portion tålmodighed vil blive nødvendig i denne sag.


OBS!!!

Foreningen har ikke nogen Facebook side.

MEN.....................der findes en facebookside "jyllinge for et fair dige" Denne side er grundlaget for at foreningen blev oprettet. Her er der debatter og info fra beboere i området og andre interesserede. Her kan der også søges om medlemsskab.

Derfor foregår al kommunikation her på siden og du er velkomme til at henvende dig på  info@foretfairdige.dk.

Som tidligere oplyst, vil vi forsøge, at behandle indkomne mails på det efterfølgende bestyrelsesmøde.


17/12/2020


Lige en lille hilsen her før jul og update på, hvad vi ved omkring betaling , - og alt er med forbehold...........

Priser på op til 38.000 pr. part for projektet.

Vedligehold 675 årligt pr part. 

Men som de fleste nok ved, er der ikke fastlagt eller oplyst et beløb., så der er god grund til bekymring......


Det forlyder, at kommunen vil sende de første opkrævninger ud i begyndelsen af 2021. Hvis en borger betaler en sådan opkrævning, bliver det en sag mellem den enkelte borger og kommunen.  Foreningens advokat kan ikke køre sager for enkelt personer ind over foreningen. Så MELD DIG IND, mest for din egen skyld!!


Blot en præcisering af medlemsskab:

Medlemsskab 500 (engangsbeløb)

Kontingent 250 pr kvartal

Vær venlig at påføre e-mail på din betaling. 

Hvis du har meldt dig ind og ikke ønsker , at være medlem mere, så vær venlig at melde dig ud.

Ingen udmeldelse = restance


Som nogen nok ved, har vores bestyrelsesformand solgt sin ejendom og fraflytter området og han tager sekræteren med :-)........

Anne har lovet forsat at være behjælpelig med den viden og alle de dokumenter og kontakter hun er i besiddelse af. God vind til Johnny og Anne.

Dermed er der færre kræfter til arbejdet i bestyrelsen. Så hvis du synes det er interessant, at have mulighed for at forhindre eller bergænse skaden (rent økonomisk) for beboerne i det berørte område, er det nu du skal komme frem. 


Vi skal gerne kunne holde generalforsamling til foråret, så lad os få nogen interesserede folk på banen, til det foranliggende arbejde. 

Pt mødes vi ca. en gang om måneden.


Vi har lige nu et par emner der hjælper os , men de er ikke bestyrelsesmedlemmer og de fungerer som konsulenter.

Den ene er Kim Svane Pedersen og den anden er Nasida Jensen.


BESTYRELSEN MANGLER DIG!!!!!


Med ønske om en glædelig jul 

Bedste hilsner 

De sidste rester af bestyrelsen :-)




4/12/2020

SÅ ER DET NU!!!


Advokaten er nu i gang med at skrive til kommunen.  Vi forventer der afsendes brev fra ham i løbet af næste uge.


Han arbejder for FORENINGENS MEDLEMMER, og vi ser frem til , at der kommer gang i dialogen  med kommunen og at de annerkender vores krav. 


Hvis du er medlem eller melder dig ind er du og din ejendom selvfølgelig omfattet af advokatens arbejde. og de resultater der opnås.


Dit medlemsskab går udelukkende til advokaten samt lidt papir og printerpatroner.




15/10/2020

Vi ville meget gerne indkalde til et orienteringsmøde, men som vi alle jo ved er COVID 19 vores fjende nr 2. Men du/i er altid velkomne til, at kontakte os.

Mon ikke de de fleste følger med på Facebook?? Der er jo til tider ret hæftige debatter og meningsudvekslinger. De er ikke alle lige retvisende og heller ikke i en tone vi foreningen bifalder, desværre.



17/8/20

VENLIG REMINDER

Hvis der mod forventning skulle sidde nogen beboere der var med til den stiftende genralforsamling (når man deltagete i en sådan, har man tilkendegivet, at man vil være medlem) som ikke har indbetalt deres medlemskab, BEDES DU/I INDBETALE STRAKS. Det er jo midler til at betale advokaten med. Dette var stort set alle de fremmødte interesseret i.


EGENBETALINGSBELØBENE STIGER OG STIGER OG VI VED IKKE HVOR VI ENDER!!!

Lad os nu hjælpe hinanden. Hvis vi får ret, hvilket vi tror på, kommer det alle tilgode.


Tænk kun at betale ca 1500 om året i en kort periode, mod 25.000 uden loft, i al fremtid.


Vores indbetaling for juni blev dels corona ramt og vi havde udfordringer med vores bank.

Du/i er ikke glemt, vi arbejder på sagen.


Der er nu kommet voldsomt mange sider aktindsigt vi skal have gennemlæst.



30/5/20

Ligesom alle andre har vi også været "CORONA-udfordret" ,derfor har der ikke været afholdt møder i bestyrelsen siden alt blev lukket ned 11/3/20.

Men i mellemtiden har vi fået en meget lang liste , fra kommunen, med dokumenter som svar på vores ansøgning om agtindsigt. Der er nu valgt en del dokumenter ud som skal gennemlæses. Advokaten skal have materialer, men det er os der skal læse og sortere/finde dem.

Hvis du har tid og lyst kan vi godt bruge lidt flere øjne til dette arbejde, skriv en mail til os hvis du kan og vil.



06/03/20

Vi har nu søgt Roskilde Kommune om at få aktindsigt, især om det økonomiske.

Vi har modtaget de første indbetalinger. TAK for det :-)